I starten av 2017 ble det innført en rekke endringer i parkeringsreglene. Disse endringene vil få konsekvenser for de som parkerer i strid med reglene, samt de som kjører el-bil.
Starten på et nytt år betyr ofte nyttårsforsetter og endringer, og 2017 er ingen unntak. Ved årsskiftet har det kommet en rekke nye nasjonale og kommunale regler på parkeringsfeltet.
Høyere parkeringsbot på offentlige plasser
Fra og med 1. januar har staten innført en standardisering som gjør at alle parkeringsinstanser blir underlagt de samme reglene. Det vil si at både private og offentlige aktører, som hittil har vært adskilte, nå blir likestilt.
Parkerer man i strid med reglene på offentlige plasser har gebyrsatsen per 1. januar steget fra 500 kr. til 900 kr. Det er altså nesten dobbelt så dyrt å parkere feil i 2017 sammenlignet med 2016. Feilparkering er f.eks. parkering for tett på kryss, på handikapplass og på plasser hvor parkering er forbudt.
I tillegg har bøtesatsene for vilkårsparkering økt. Dette er stort sett alle parkeringsplasser med blått P-skilt. Her er boten steget fra 300 kr. til 600 kr. Igjen en fordobling fra 2016 til 2017.
29 kommuner slutter med gratis parkering for elbiler
I tillegg til de nasjonale prisendringene, har staten gitt kommunene mulighet til å velge selv om de vil tilby gratis parkering for elbiler. Dette har resultert i at 29 av landets kommuner har fjernet dette tilbudet.
Den 2. januar publiserte Norsk Elbilforening denne oversikten:
Disse endringen påvirker selvsagt også offentlig og privat parkering ved Oslo Lufthavn Gardermoen.
Føler du deg usikker på parkeringsreglene, er parkering hos Flight Park et fornuftig alternativ. Vi oppbevarer bilen din på egne områder, slik at du ikke trenger bekymre deg om parkeringsregler eller bot.